نسیم گیلان

آخرين مطالب

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت:

90 درصد ایرانیان دو برابر مصرف جهانی نمک مصرف می‌کنند اجتماعي

  بزرگنمايي:

نسیم گیلان - معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، با بیان اینکه 90 درصد ایرانیان دو برابر مصرف جهانی نمک مصرف می‌کنند، تصریح کرد: 39 درصد ایرانیان زیر 50 سال، فشار خون دارند که حدود 19 درصد از فشار خون خود بی‌خبرند.
به گزارش ایسنا- منطقه گیلان، دکتر رضا ملک‌زاده امروز در اولین همایش ملی تخصصی اخلاق در پژوهش‌های زیست پزشکی ایران با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر با استقبال نیروی انسانی وزارت بهداشت از مقوله پژوهش، شاخص ایران در رتبه بندی‌های جهانی افزایش یافته است، اظهار کرد: تولیدات پزشکی 30 درصد از تولیدات علمی کشور را به خود اختصاص داده است در این زمینه 340 نوع دارو به صورت ژنریک در ایران تولید شده است.
وی از راه اندازی 74 مرکز رشد در دانشگاه‌های پزشکی کشور خبر داد و افزود: در شش ماه اول سال 2018 ایران در لیست 15 کشور برتر جهان از نظر تولید علم قرار دارد. در این مقوله ایران از رتبه 106 در سال 2015 به رتبه 75 در سال 2017 ارتقا پیدا کرده است.
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت تقسیم بندی دانشگاه‌های علوم پزشکی بر اساس توانمندی‌هایشان را، یکی از برنامه‌های وزارت بهداشت عنوان کرد و یاد آور شد: در این زمینه باید به اچ اندیکس 5 ساله دانشگاه‌ها توجه کرد.
ملک‌زاده، با بیان اینکه در آخرین مطالعه جهانی بار بیماری‌ها که با همکاری 146 کشور دنیا به انجام رسید، سنجش و اندازه گیری چالش‌‌های سلامت مد نظر قرار گرفته است افزود: نتایج این تحقیق که بر اساس اطلاعات 146کشور مختلف دنیا به انجام رسیده، نشان می‌دهد که در 25 سال گذشته شاخص‌های مرگ و میر مادر و کودک در دنیا کاهش یافته و میزان دسترسی به آب آشامیدنی سالم افزایش داشته است. همچنین در بسیاری از کشورها دسترسی به خدمات اولیه سلامت بهبود پیدا کرده است.
وی خاطرنشان کرد: برای تحقق اهداف توسعه پایدار، دستاوردها باید پایدار باشند و حتی در بسیاری از موارد باید تسریع شوند. 3 شاخص درآمد، تحصیلات، و نرخ باروری در پیشرفت سلامت جامعه نقش بسیاری مهمی ایفا می کنند ولی سرمایه گذاری در این حیطه ها به تنهایی کافی نیست.
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، افزایش امید به زندگی را اولین و مهمترین دستاورد جمهوری اسلامی ایران در حوزه سلامت عنوان کرد و گفت: در ایران، امید به زندگی زنان در حال حاصر 83 سال و مردان 75 سال است. همچنین کاهش مرگ و میر کودکان نیز یکی شاخص‌های بهبود یافته در ایران طی سال‌های اخیر عنوان شده است.
ملک‌زاده، سکته قلبی، حوادث جاده‌ای و استروک را از عوامل مرگ زودرس (زیر 75 سال) در ایران دانست و افزود: اما مهمترین عامل مرگ و ناتوانی در ایران، فشار خون است.
بیشترین هزینه وزارت بهداشت خرج درمان می‌شود
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، با بیان اینکه ایران در زمینه سرمایه انسانی، جز ده کشور برتر دنیا است که در سال‌های اخیر این شاخص رشد چشمگیری داشته است، خاطرنشان کرد: شاخص ایران از متوسط جهان و خاورمیانه بیشتر است و دسترسی مردم به خدمات سلامت افزایش یافته است.
وی، علت 80 درصد بیماری و ناتوانی در ایران را ناشی از بیماری‌های غیر واگیر ذکر کرد و افزود: برخورداری از بیمارستان و مراکز درمانی به معنی ارتقا سلامت نیست، در حال حاضر بیشترین هزینه وزارت بهداشت خرج درمان می‌شود این در حالی است که دسترسی به ارتقای سلامت، نیازمند توجه به مقوله پیشگیری است.
رشد شاخص‌های سلامت در ایران، منوط به کنترل فشار خون است
ملک‌زاده، رشد شاخص‌های سلامت در ایران را، منوط به کنترل فشار خون دانست و تصریح کرد: 380 هزار مرگ در سال 2017 در ایران اتفاق افتاده است که از این تعداد، حدود 22 درصد معادل 85 هزار نفر مربوط به افراد زیر 50 سال بود.
وی ادامه داد: در این راستا 177 هزار نفر معادل 47 درصد زیر 70 سال بودند. در این خصوص، فشار خون، مهمترین عامل مرگ و میر در فوت شدگان بود. بنابراین، کنترل بیماری‌های غیر واگیر از جمله فشار خون، قند خون و چاقی باید در دستور کار همه دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور قرار بگیرد.
80 درصد مرگ‌های ناشی از فشار خون، قابل پیشگیری است
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، با بیان اینکه 90 درصد ایرانیان دو برابر مصرف جهانی نمک مصرف می‌کنند، اضافه کرد: 39 درصد ایرانیان زیر 50 سال، فشار خون دارند که حدود 19 درصد از فشار خون خود بی‌خبرند.
وی بیان کرد: 80 درصد مرگ های ناشی از فشار خون، قابل پیشگیری است.
ملک‌زاده، ضریب نفوذ تلفن همراه در ایران را 120 درصد عنوان کرد و اظهار امیدواری کرد: در این زمینه استفاده از فناوری‌های نوین برای دیجیتال کردن خدمات پزشکی، می‌تواند در مقوله پیشگیری موثر باشد.
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، مقوله ژن درمانی را نیز مورد تاکید قرار داد و افزود: ژن درمانی می‌تواند کل پزشکی دنیا را تغییر بدهد و باید به این مقوله توجه شود. 65 درصد کاربرد ژن درمانی در سرطان درمانی است. بیماری‌های ژنتیکی، سرطان‌ها، بیماری‌های قلبی-عروقی، بیماری‌های ویروسی، بیماری‌های نورولوژیک، بیماری‌های چشمی، ناشنوایی مادرزادی نیز از جمله بیماری‌هایی هستند که با ژن درمانی قابل درمان می‌باشند.
وی در پایان، از ساخت اولین مرکز جامع ژن درمانی ایران در تهران خبر داد و افزود: این مرکز توسط خیرین سلامت در تهران ساخته خواهد شد.
به گزارش ایسنا؛ همایش ملی تخصصی اخلاق در پژوهش‌های زیست پزشکی ایران، به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی گیلان و با حضور معاون تحقیقات و فناوری وزات بهداشت، رییس و معاونان دانشگاه علوم پزشکی گیلان، اعضای هیئت علمی، اساتید و معاونان تحقیقات 64 دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور، صبح امروز در رشت آغاز به کار کرد و تا فردا پنجشنبه اول آذرماه ادامه دارد.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/72565/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

رونمایی از لوح ثبتی مهارت سنتی فراوری چای دستی در لاهیجان

لزوم حمایت از تولیدکنندگان برای تحقق جهش تولید

رفع تصرف اراضی ملی در گشت رودخان

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

داستانک/ انسان های بازنده

بعضی از رنج ها‌‌‌‌‌‌‌ را نمیشه حل کرد!

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

اجرای بیش از 20 ویژه برنامه درهفته عقیدتی سیاسی

تاج شهرستانی عضو شورای شهر رشت 6 ماه تعلیق شد

لزوم ایجاد پد بالگرد هلال احمر در شرق گیلان

تقویم روز و اوقات شرعی گیلان ، 7 اردیبهشت 1403

آمادگی مجموعه مدارس صدرا در اجرای کامل سند تحول آموزش و پرورش

شاعرانه/ چیزی کم از بهشت ندارد هوای تو

بخشی از کتاب/ چون که او گل من است

دوره جامع کنشگر _ کارشناس جمعیت در گیلان برگزار شد

برگزاری نماز جمعه در همه شهر‌های گیلان

ساماندهی لندفیل سراوان 84 درصد پیشرفت دارد/ضرورت مدیریت زباله تر خانگی

محله شِیخانبَر لاهیجان مقصد محله مج خبر

دیدار نماینده ولی فقیه در گیلان با جامعه کارگری

داستانک/ سمعک با کارکرد متفاوت

مرکز ترک اعتیاد غیرمجاز در رشت پلمپ شد

یکی از راه‌های توسعه گیلان همدلی میان دولت و مجلس است

پروژه قزوین-رحیم آباد-کلاچای می‌تواند پیشران توسعه باشد

دلبر و یار من تویی رونق کار من تویی

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

مقوله حجاب اولویت دانشگاه است

رقابت بیش از 27 هزار داوطلب گیلانی در نوبت اول کنکور سراسری

«پاسخ»؛ ویژه‌برنامه شبکه باران برای پاسخگویی مسئولان به مطالبات مردم

حفاظت از انفال مهمترین رسالت هر جنگلبان است

مسدود شدن 9 حلقه چاه غیرمجاز در شهرستان رودبار

مرمت بند‌های تغذیه مصنوعی استان از ابتدای سال تاکنون

جلسه شورای گفتگوی بخش خصوصی با دولت و بانک‌های گیلان

پاسخ شفاف مسوولان گیلان به مطالبات مردم از شبکه باران

تارتار: یکی از اهداف اصلی ملوان کسب مقام قهرمانی جام حذفی است

برای خریدن کتاب هایی درباره اهل بیت(ع) به چه چیزهایی باید توجه شود؟

هر دختری باید کفش سفید داشته باشد

شورای گفتگوی بخش خصوص با دولت و بانک‌های گیلان

تحقق توسعه پایدار با همدلی و انسجام مجلس و دولت

نشست هم اندیشی روسای دانشگاه‌ها و تشکل‌های دانشگاهی گیلان

ابتکار عمل رسانه ملی در انتخابات، مشارکت آگاهانه مردم را رقم زد

بسیج اساتید باید کارکرد متفاوتی در جهاد تبیین داشته باشد

اساتید دانشگاه‌ها همواره دغدغه حل مسائل کشور و ملت را سرلوحه کار خود قرار داده اند.

هدف دولت سیزدهم کاهش بار ترافیکی در کلانشهر رشت است

گیلان با 90 همت فرصت سرمایه‌گذاری در نمایشگاه اکسپو حضور دارد

کیش برترین منطقه آزاد در حوزه‌ی اقتصادی شد

وقتی درد دل می‌کند؛ گوش باش، نگاه باش

رنگ کردن مو و ابرو با نسکافه

دیدار چهره به چهره مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با جامعه معظم ایثارگری