نسیم گیلان

آخرين مطالب

رویش ارکستر فیلارمونیک گیلان فرهنگي

  بزرگنمايي:

نسیم گیلان- ارکستر فیلارمونیک گیلان از سال 91 به سخت کوشی جمعی از موزیسین های استان پا گرفت و تابستان سال گذشته با حضور و رهبری شهرداد روحانی موسیقیدان، آهنگساز و رهبر ارکسترکشور شهرت یافت و" سرزمین مادری" نخستین قطعه ای بود که در این کنسرت اجرا شد و روحانی آن را به کسانی که در راه وطن از جان گذشتگی کردند، تقدیم کرد.
ارکستر فیلارمونیک گیلان در ابتدای رویش، ارکستر گیلان نام داشت؛ پس از مداومت و غلبه بر تندبادهای این عرصه در قامت ارکستر سمفونیک گیلان ظاهر شد اما پس از سخت شدن شرایط حمایتی به ارکستر فیلارمونیک گیلان – سازگانی که به قوت هنرمندان و مردم اداره می شود – تغییر نام داد و همچنان بعنوان نشانی از هویت و غرور استان به سخت کوشی و مداومت ادامه داده تا به امروز که در همزمانی سی و چهارمین جشنواره فجر در گیلان با اجرای سمفونی چهلم موتسارت و کنسرتو ویولن شماره سه این موسیقیدان شهیر اتریشی، بر صحنه اجرا حاضر می شود.
ارکستر فیلارمونیک گیلان به رهبری کیوان حبیب زاده ساعت 21 فردا (نهم اسفندماه) یکی از سخت ترین قطعات موسیقی کلاسیک را به صحنه می برد و در آستانه این اجرا ، تمرین با نظم سخت تری در حال انجام است و ایرنای گیلان بر آن شد تا زمان کوتاهی را در یک فضای عمومی هنری، میهمان این جمع باشد.
فضا به چوب و رنگ و موسیقی آگنده بود و عطر دم نوش های سنتی صحبت درباره موسیقی را گرم تر می کرد؛ کیوان حبیب زاده در گفت و گو با خبرنگار ایرنا از لحظه رویش این ارکستر سخن آغاز کرد و ضمن قدردانی از حمایت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در اجرای همزمانی جشنواره موسیقی فجر گفت: مداومت این ارکستر و ماندگاری آن نشان می دهد که استعداد موسیقیایی بسیار است و می بایست این ذوق و استعدادی که با دستان خالی تاب آورده را قدر دانست چراکه وجود ارکستر سمفونیک و فیلارمونیک نشانی از غرور و هویت برای هر استان است.
وی ادامه داد: کم بودن بودجه های فرهنگی را درک می کنیم و تنها به حمایت های اندک و بیش از همه به یک " خسته نباشید توام با احترام" قانع هستیم.
حبیب زاده افزود: برای اجرای یک ساعت و نیم ارکستر فیلارمونیک، گروهی 60 نفری به مدت شش ماه تلاش می کنند و انتظار داریم این تلاش که نشان از ذوق سرشار موزیسین های گیلانیست، از سوی متولیان فرهنگی، علاقه مندان به هنر موسیقی و مردم قدر دانسته شود.
وی ادامه داد: همه قواعد نوازندگی ارکستر از دل موسیقی کلاسیک درآمده و بهترین چیز برای پیشرفت یک ارکستر ، اجرای موسیقی کلاسیک است و اجرای قطعات ولفگانگ آمادئوس موتسارت نشان از تکامل ارکستر فیلارمونیک گیلان دارد.
این موزیسین در ارتباط با موسیقی بومی گیلان گفت: نت نگاری و هارمونیزه کردن موسیقی گیلانی بدلیل فولکلور بودن بسیار سخت است و در این راستا کمبود آهنگساز بزرگترین دشواریست.
حبیب زاده افزود: در تلاشیم با همکاری انجمن موسیقی گیلان طی صدور یک فراخوان از آهنگسازان گیلانی درخواست کنیم آثارشان را ارئه کنند تا در راستای یک تعامل و همکاری مطلوب به نتیجه قابلی در این راستا برسیم.
پدرام فریوسفی گپ و گفت با خبرنگار ایرنا را آغاز می کند؛ او موسیقیدان، نوازنده و مدرس ویولن است که از تهران برای اجرای کنسرتو ویولن شماره 3 موتسارت به ارکستر فیلارمونیک گیلان دعوت شده؛ همکاری با ارکستر ملی ایران، بزرگترین موسیقیدانان کشور و اخذ مقام در سال های متفاوت از موسیقی فجر را در کارنامه هنری خویش داراست و وجود یک ارکستر از هر نوعش را نشان از هویت و پیشینه فرهنگی غنی استان می داند.
وی از نخستین فعالیت هنری اش در رشت با گروه شهرام ناظری برای اجرای آلبوم ناگفته یاد می کند که فرهنگ موسیقیایی مردم این سرزمین او را شگفت زده کرده و خاطره اجرا در وین اتریش را برای او تداعی کرده است.
فر یوسفی گروه ارکستر فیلارمونیک گیلان را نشانی از شأن فرهنگی و هنری گیلان می داند و می گوید : بسیار شایسته است که این گروه بیش از همیشه مورد حمایت های دولتی نیز واقع شود.
وی موسیقی را در وجود مردم کشور نهادینه می داند و تاکید می کند: موسیقی برای مردم این سرزمین مانند حافظ و سعدی است و می بایست حمایت های دولتی بیش از پیش شود.
معاون امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان نیز در گفت وگو با ایرنا، حمایت از همه فعالیت های فرهنگی و هنری در استان را جزو اولویت های این اداره کل دانسته و بیان می کند: ارکستر فیلارمونیک گیلان بخشی از هویت موسیقیایی استان است و مداومت و سخت کوشی این ارکستر قابل احترام است.
سید امیر مصباح نخستین همزمانی جشنواره موسیقی فجر در گیلان را نشان از توجه و اهتمام این اداره کل به این شاخه هنری می داند و می گوید: این اقدام تلاشی است برای اینکه بتواند در این شرایط سخت، بوجود آورنده یک حس خوشایند هر چند کوتاه برای مردمان سرزمینمان باشد .
وی با اشاره به اینکه از ابتدای امسال تاکنون 300 کنسرت صحنه‌ای اعم از پاپ و سنتی در گیلان برگزار شده و با استقبال بیش از ١٤٠ هزار مخاطب رو به رو بوده، اضافه کرد: مردمان این سرزمین که بانوی 80 ساله تالشی اش با نوای نی از ارتفاعات این سرزمین به جشنواره های آئینی راه می یابد و گوشه گوشه این سرزمین به فرهنگ و هنری فاخر بالنده است، خواهان خلاقیت و شنیدن آثار نو و ارزشمند در حوزه موسیقی هستند.
وی با بیان اینکه هیچ کنسرت و یا برنامه فرهنگی در استان لغو نشده مگر اینکه پای ارزش های ایرانی – اسلامی در میان بوده باشد، به حواشی لغو نمایش" فصل فراموشی " در رودسر با بازی بهاره رهنما ، تنها به احترام شهدای پاسدار در سیستان و بلوچستان اشاره و تاکید کرد: پیشینه و جوشش فرهنگ و هنر بین مردمان گیلان بر کسی پوشیده نیست اما معترضان یقین بدانند مادامی که پای مسائل ملی و ارزشی در هر کجای این سرزمین پر افتخار درمیان باشد ، اتخاذ تصمیم برای لغو و تعویق دور از ذهن نیست.
مصباح با تاکید بر اینکه همه توان را برای حمایت از برنامه های قانونی هنرمندان در هر شاخه هنری می گذاریم، بیان کرد: برای اتفاق اخیر پای سربازان امنیت ملی ایران در میان بود؛ زانو زده و بر تابوت پاک آنانی بوسه می زنیم که جان در راه دفاع از کشور نهاده اند و لغو یا تعویق کمترین کار است که تردید نداریم هنرمندان از هر شاخه هنری و مردم نیز به طور قطع در این راستا همراه می شوند.
وی با بیان اینکه هر سازی شنیدنی نیست و هر آهنگی قابل دوام نیست، ازهمه گرو ه های موسیقی استان خواست تنها به بازخوانی و تقلید اکتفا نکرده، بلکه خالق آثار نو و فاخر در راستای وسعت و ارتقاء ذائقه موسیقیایی مردمان پر خرد این سرزمین باشند.
روح الله خالقی آهنگساز و نوازنده کهن ایرانی در کتاب سرگذشت موسیقی ایران می نویسد: ادوارد براون ایرانشناس بریتانیایی که توجه زیادی به هنرهای زیبا نداشته و مطالعات او در ادبیات ایرانست چون احساسات خود را با ایرانی ها همنواخت کرده و به خواص روحیات ایرانی آشنا شده، از مجالس ایرانی ها و شنیدن الحان موسیقی بیشتر لذت برده است؛ مقصود اینست که برای فهم موسیقی یک ملت باید به افکار و کیفیات روحی آن مردم کاملا آشنا شد.
و اینک سازهای سی و چهارمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر بطور همزمان با پایتخت، در گیلان به نفع موسیقی بومی کوک شده و موسیقی استان مرهون موسیقی بومی و کارنوایی پیشینیان است که همچنان سینه به سینه از مادربزرگان این سرزمین به یادگار مانده و امروز این کار نواها با صدای سازها کوک می شوند و دل می نوازند.
15 گروه موسیقی در 16 نوبت از چهارم تا دهم اسفندماه جاری در مجتمع فرهنگی هنری خاتم الانبیاء (ص) رشت میزبان علاقه مندان به هنر موسیقی هستند و ارکستر فیلارمونیک گیلان به رهبری کیوان حبیب زاده در نوبت 21 روزهای نهم و دهم اسفندماه، علاقه مندان به هنر موسیقی کلاسیک را میزبان می شوند.

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/88581/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

رونمایی از لوح ثبتی مهارت سنتی فراوری چای دستی در لاهیجان

لزوم حمایت از تولیدکنندگان برای تحقق جهش تولید

رفع تصرف اراضی ملی در گشت رودخان

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

داستانک/ انسان های بازنده

بعضی از رنج ها‌‌‌‌‌‌‌ را نمیشه حل کرد!

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

اجرای بیش از 20 ویژه برنامه درهفته عقیدتی سیاسی

تاج شهرستانی عضو شورای شهر رشت 6 ماه تعلیق شد

لزوم ایجاد پد بالگرد هلال احمر در شرق گیلان

تقویم روز و اوقات شرعی گیلان ، 7 اردیبهشت 1403

آمادگی مجموعه مدارس صدرا در اجرای کامل سند تحول آموزش و پرورش

شاعرانه/ چیزی کم از بهشت ندارد هوای تو

بخشی از کتاب/ چون که او گل من است

دوره جامع کنشگر _ کارشناس جمعیت در گیلان برگزار شد

برگزاری نماز جمعه در همه شهر‌های گیلان

ساماندهی لندفیل سراوان 84 درصد پیشرفت دارد/ضرورت مدیریت زباله تر خانگی

محله شِیخانبَر لاهیجان مقصد محله مج خبر

دیدار نماینده ولی فقیه در گیلان با جامعه کارگری

داستانک/ سمعک با کارکرد متفاوت

مرکز ترک اعتیاد غیرمجاز در رشت پلمپ شد

یکی از راه‌های توسعه گیلان همدلی میان دولت و مجلس است

پروژه قزوین-رحیم آباد-کلاچای می‌تواند پیشران توسعه باشد

دلبر و یار من تویی رونق کار من تویی

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

مقوله حجاب اولویت دانشگاه است

رقابت بیش از 27 هزار داوطلب گیلانی در نوبت اول کنکور سراسری

«پاسخ»؛ ویژه‌برنامه شبکه باران برای پاسخگویی مسئولان به مطالبات مردم

حفاظت از انفال مهمترین رسالت هر جنگلبان است

مسدود شدن 9 حلقه چاه غیرمجاز در شهرستان رودبار

مرمت بند‌های تغذیه مصنوعی استان از ابتدای سال تاکنون

جلسه شورای گفتگوی بخش خصوصی با دولت و بانک‌های گیلان

پاسخ شفاف مسوولان گیلان به مطالبات مردم از شبکه باران

تارتار: یکی از اهداف اصلی ملوان کسب مقام قهرمانی جام حذفی است

برای خریدن کتاب هایی درباره اهل بیت(ع) به چه چیزهایی باید توجه شود؟

هر دختری باید کفش سفید داشته باشد

شورای گفتگوی بخش خصوص با دولت و بانک‌های گیلان

تحقق توسعه پایدار با همدلی و انسجام مجلس و دولت

نشست هم اندیشی روسای دانشگاه‌ها و تشکل‌های دانشگاهی گیلان

ابتکار عمل رسانه ملی در انتخابات، مشارکت آگاهانه مردم را رقم زد

بسیج اساتید باید کارکرد متفاوتی در جهاد تبیین داشته باشد

اساتید دانشگاه‌ها همواره دغدغه حل مسائل کشور و ملت را سرلوحه کار خود قرار داده اند.

هدف دولت سیزدهم کاهش بار ترافیکی در کلانشهر رشت است

گیلان با 90 همت فرصت سرمایه‌گذاری در نمایشگاه اکسپو حضور دارد

کیش برترین منطقه آزاد در حوزه‌ی اقتصادی شد

وقتی درد دل می‌کند؛ گوش باش، نگاه باش

رنگ کردن مو و ابرو با نسکافه

دیدار چهره به چهره مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با جامعه معظم ایثارگری