نسیم گیلان

آخرين مطالب

نبض قاليبافي منظم نمي‌زند... اقتصادي

  بزرگنمايي:

fiogf49gjkf0d

گيلان انلاين- به راستي صد سال، دويست و يا حتي پانصد سال ديگر را در نظر بگيريد. آيا آن زمان هم فرش ما در دنيا اولين است؟ آيا کاشي‌کاري، معرق، منبت و صدها هنر اصيل ايراني، همچنان متعلق به ما خواهد ماند؟ آيا ديگراني که شاعر هموطن ما را به نام خود مصادره مي‌کنند، يا زعفران ما را با نام کشور خود به فروش مي‌رسانند قادر نيستند هنر دست ما را تصرف کنند.

ناملايمتي و بي‌مهري خودمان نيز مزيد بر علت است. دخترک نوجواني که با عشق و علاقه دار قاليِ کوچکي کنار دار قالي مادرش به پا کرده و با عشق رج مي‌بافد، گره و کمانه مي‌زند دستان پينه‌بسته مادر را نظاره کند يا چشمان کم‌سو و بي‌فروغش را. بازار پر ‌رونق فرش را به اميد فروش ميليوني ببيند و يا دلالاني را که ثمره لحظه لحظه جواني مادر را به بهائي اندک مي‌خرند؟ به کدامين انگيزه ببافد تا فرشش، تابلويي بي‌نظير شود بر ديوار خانه يا دشتي پر از گل‌هاي شاه‌عباسي زير پاي فرزند وطن؟

صومعه‌سرا هزار و100 قاليباف دارد

نسرين نوروزيان نائب‌الرئيس اتحاديه فرش دستباف صومعه‌سرا اظهار کرد: فرش دستباف يکي از مهم‌ترين صنايع‌دستي ايران و بيانگر تاريخ، تمدن، فرهنگ و هنر کشورمان است.

وي تعداد بافندگان فرش دستباف صومعه‌سرا را هزار و 100نفر دانست و افزود: از اين تعداد بافنده 100نفر به شهرستان رشت منتقل شده‌اند.

نوروزيان با بيان اينکه تعداد بيمه‌شدگان تامين اجتماعي قاليبافان شهرستان 770نفر بوده است، افزود: در حال حاضر 650 قاليباف فعال شهرستان بيمه شده و بيمه 120 نفر طي پايش‌هاي تامين اجتماعي منحل شده است. اکثر بيمه‌شدگان قاليباف شهرستان را بافندگان تشکيل مي‌دهند.

وي به قوانين سخت تامين اجتماعي در هنگام بازرسي از وضعيت قاليبافان جهت راستي‌آزمايي اشاره و خاطرنشان کرد: بافتن حدود 10 رج در روز،  مطابق شرايط بيمه مورد قبول شاغلين اين حرفه است و به آن نيز عمل مي‌کنيم ولي يک بافنده براي تهيه وسايل قاليبافي و گذران امورات زندگي به عنوان سرپرست خانوار و يا به عنوان يک کمک‌خرج در کنار همسر بايد به شغل و حرفه ديگري اشتغال داشته باشد؛ چرا که قاليبافي شغل نون و آبداري نيست و فقط تمام اميدمان استفاده از مستمري بازنشستگي است.

بيمه تنها انگيزه کار براي قاليبافان است

نائب‌الرئيس اتحاديه فرش دستباف صومعه‌سرا با بيان اينکه بازرسين تامين اجتماعي در صورت مشاهده ابزاري چون چرخ خياطي، کاموابافي و...در منازل نسبت به ابطال بيمه بافندگان شهرستان اقدام مي‌کنند، گفت: براي بافت يک زرع و نيم حداقل يک ميليون و 600 هزار تومان هزينه نياز است. يک روستايي براي تهيه مواد اوليه قالي بايد به حرفه ديگري اشتغال داشته باشد تا بتواند مواد اوليه مورد نياز را تهيه کند.

نبود رغبت و انگيزه در بين قاليبافان صومعه‌سرا

وي بيمه را تنها انگيزه کار براي قاليبافان دانست و عنوان کرد:بافندگان شهرستان هيچگونه فروشي بدليل عدم توانايي خريد مردم ندارند اين خود عاملي در جهت کاهش تعداد بافندگان و عدم تمايل و گرايش نسل جوان به اين حرفه است.

نوروزيان متذکر شد:در گذشته سختي کار به قاليبافي تعلق گرفته بود ولي در حال حاضر اين امتياز حذف شده است.

وي با بيان اينکه متاسفانه قاليبافاني که شغل  و حرفه اصليشان بافندگي است مورد قبول سازمان تامين اجتماعي نيستند، تصريح کرد: همواره شاهديم که افراد غيرفرشباف براي برخورداري از خدمات بيمه‌اي با توجه به پرداخت حق بيمه پايين با راه‌اندازي دار قالي در منازل خود تحت پوشش بيمه قرار گرفته‌اند.

مشکلات ريوي و بينايي در کمين قاليبافان است

نوروزيان يکي ديگر از مشکلات اين حوزه را شرط جديد فني و حرفه‌اي براي امتحان مجدد قاليبافي پس از 5سال دانست و ابراز کرد: علي‌رغم سختي و مشکلات فراوان تنها عشق و علاقه موجب ماندگاري تعداد معدود قاليبافان در اين حرفه مي‌شود.

وي با بيان اينکه شاغلين اين حرفه به مشکلات ريوي، عضلاني، اسکلتي و بينايي دچار مي‌شوند،اضافه کرد: بيشتر قاليبافان شهرستان و استان گيلان به توليد تابلوفرش مشغولند. در گذشته بيشتر، بافت‌هاي سنتي رايج بود اما در حال حاضر بافت‌هاي مينياتوري و شماره‌اي رواج يافته است.

نائي‌الرئيس فرش دستباف صومعه‌سرا با بيان اينکه توليد فرش دستباف نيازمند حمايت و همکاري همه‌جانبه مسئولين است، يادآور شد: همکاري تامين اجتماعي جهت بيمه با بافندگان واقعي و مدنظر و ملاک قراردادن تعداد فرش‌هاي توليدي،حمايت از توليدکنندگان، پرداخت تسهيلات کم‌بهره از جمله خواسته‌هاي فعالين قاليبافي شهرستان است. عدم توانايي مالي براي تهيه مواد اوليه، نبود بازار فروش نيز از جمله مشکلات قاليبافان شهرستان است.

وي با بيان اينکه هر بافنده در شهرستان بايد سالانه حداقل 8 مترمربع توليد داشته باشد،خاطرنشان کرد: کپي‌برداري از نقشه‌ها و طرح‌ها ضربه سنگيني را به اين حرفه و فعالان قاليباف وارد کرده است. اُفت قيمت يکي از نتايج کپي‌برداري نقشه‌ها است.

نائب‌الرئيس فرش دستباف صومعه‌سرا در پايان با بيان اينکه اکثر قاليبافان شهرستان در منازل خود به اين فعاليت مشغولند، اظهار کرد: تعداد کارگاه‌هاي قاليبافي در شهرستان محدود است و اين درحاليست که کارگاه‌هاي فعال شهرستان به طور معمول اعضاي خانواده و نزديکان خود را به کار مي‌گيرند.

 

پايين بودن نرخ حق بيمه وسوسه‌اي براي ورود افراد غيرقاليباف به اين حوزه

در ادامه سيد ابراهيم عظيمي رئيس اداره تامين اجتماعي صومعه‌سرا با بيان اينکه سازمان تامين اجتماعي بزرگترين سازمان بيمه‌گر کشور است، اظهار کرد: ماموريت اصلي اين سازمان پوشش کارگران مزد و حقوق‌بگير به صورت اجباري، صاحبان حرف و مشاغل آزاد به صورت اختياري و ساير گروه‌هاي بيمه‌پرداز اعم از قالي‌بافان، رانندگان به صورت توافقي است.

وي با بيان اينکه اين سازمان يک نهاد عمومي غيردولتي است و بخش عمده منابع مالي آن از محل اخذ حق‌بيمه‌ها تامين مي‌شود، افزود: سرمايه و دارايي‌هاي اين سازمان متعلق به اقشار تحت پوشش در نسل‌هاي متوالي است.

عظيمي متذکر شد: تکيه‌گاه اين سازمان مشارکت سه جانبه کارفرمايان، بيمه‌شدگان و دولت در عرصه‌هاي مختلف سياست‌گذاري، تصميم‌گيري‌هاي کلان و تامين منابع مالي است.

وي به تعهدات و خدمات سازمان تامين اجتماعي اشاره و خاطرنشان کرد: حمايت در برابر حوادث، بيماري‌ها، بارداري، مستمري بازنشستگي، مستمري بازنشستگي، مستمري از کارافتادگي، مستمري بازماندگان، مقرري بيمه بيکاري، غرامت دستمزد ايام بيکاري، کمک هزينه ازدواج، پرداخت هزينه وسايل کمک‌پزشکي از جمله تعهدات و خدمات اين سازمان است.

رئيس تامين اجتماعي صومعه‌سرا با بيان اينکه جمعيت بهره‌مند از خدمات درماني تامين اجتماعي صومعه‌سرا با احتساب افراد تبعي بالغ بر چهل هزار و 234 نفر است است، تصريح کرد: جمعيت تحت پوشش تامين اجتماعي صومعه‌سرا در شش ماهه نخست سال 95، 14 هزار و 84 نفر بيمه شده اصلي و سه هزار و 213 مستمري‌بگير بوده است.

 اجراي طرح پالايش بيمه قاليبافي در شهرستان صومعه‌سرا

وي با بيان اينکه تامين اجتماعي صومعه‌سرا در سال 94 تعداد 21 هزار و 678 فقره دفترچه صادر کرده است، گفت: از اين ميزان هزار و 988 فقره براي نخستين بار صادر شده است. از ابتداي سال جاري نيز ده هزار و 113 فقره دفترچه درماني براي بيمه‌شدگان صومعه‌سرا صادر شده است.

رئيس تامين اجتماعي صومعه‌سرا با بيان اينکه صنعت فرش ريشه در تاريخ و فرهنگ کهن ايرانيان دارد،افزود:قانون بيمه‌ قاليبافان، بافندگان فرش و شاغلان صنايع‌دستي شناسه‌دار به همت نمايندگان مجلس در سال 88 تصويب و در وزارت تعاون با همکاري ميراث فرهنگي به اجرا درآمد.

وي با بيان اينکه ميزان حق بيمه پرداختي قاليبافان 7درصد است،متذکر شد: افراد غيرقاليباف زيادي با توجه به پائين بودن حق بيمه پرداختي براي بهره مندي از تسهيلات و مزاياي بيمه به اين بيمه ورود يافته‌اند. مي‌توان گفت تعداد زيادي از افرادي که به قاليبافي اشتغال نداشتند به ناحق از اين بيمه استفاده مي‌کردند و هنوز نيز علي‌رغم پالايش و بازرسي‌ها هستند افراد غيرقاليبافي که از اين بيمه به صورت غيرقانوني استفاده مي‌کنند.

عظيمي با بيان اينکه بيمه قاليبافي پايين‌ترين نرخ حق بيمه با سقف تعهدات است، ابراز کرد: در راستاي حمايت از قاليبافان واقعي پالايش بيمه‌شدگان با همکاري تامين اجتماعي و نماينده صنعت و معدن شهرستان در حال اجرا است. ميزان پيشرفت بافت در هر نوبتِ بازرسي و نوع و تغيير طرح نيز در راستاي حمايت از صنعت قاليبافي و قاليبافان ملاک و مبنا در بازرسي‌ها قرار مي‌گيرد.

داشتن دار قالي به معناي قاليباف بودن نيست

وي تاکيد کرد:ممکن نيست قاليباف فعال و داراي پيشرفت از ليست بيمه‌شدگان شهرستان بدليل پرداختن به شغل ديگر نظير خياطي حذف شود؛ يقيناً در صورت مشاهده عدم پيشرفت بافتِ قالي نسبت به قطع بيمه افراد اقدام مي‌شود.

عظيمي با بيان اينکه داشتن دار قالي صرفاً به معناي قاليباف بودن نيست،افزود: با بازرسي‌هاي صورت گرفته طي سال‌هاي اخير شاهد ريزش و قطع بيمه افرادي بوده و هستيم که جزء خانوار قاليبافان نبوده‌اند و اشتغال واقعي در اين حرفه نداشته‌اند.

وي به حمايت‌هاي سازمان تامين اجتماعي از بيمه‌شدگان اين صنعت در راستاي تحقق اقتصاد مقاومتي اشاره و خاطرنشان کرد:در مواردي که بيمه قاليبافان قطع شود و يا بيمه شده بر اساس سهل‌انگاري در مهلت مقرر شده نسبت به حق بيمه خود اقدام نکرده باشد با کسب مجوز در خصوص برقراري مجدد بيمه اين دسته از افراد اقدام مي‌شود.

رئيس تامين اجتماعي صومعه‌سرا با بيان اينکه تمام هدف سازمان از بازرسي‌ها کاهش و جلوگيري سودجويي از بيمه قاليبافان است، يادآور شد: شمار بيمه‌شدگان قاليباف شعبه تامين اجتماعي صومعه‌سرا با احتساب افراد تبعي 900نفر است.

وي با بيان اينکه در حال حاضر ميزان حق بيمه قاليبافان219 تومان به صورت ماهانه است، ابراز کرد: حق بيمه پرداختي قاليبافان 57 هزار تومان است و مابقيِ ميزان مذکور توسط دولت پرداخت مي‌شود.

عظيمي از راه‌اندازي سامانه آوانک براي نخستين بار در سازمان شعبه تامين اجتماعي صومعه‌سرا به عنوان يکي از خدمات اين سازمان خبر داد و تصريح کرد: پيامک‌هاي اطلاع‌رساني به عنوان يکي از خدمات نوين اين شعبه به کارفرمايان جهت تعيين وضعيت بدهي و بازرسي از کارگاه‌ها و به عموم مردم جهت افزايش آگاهي از خدمات و...ارسال مي‌شود.

وي اضافه کرد:سازمان تامين اجتماعي در سال‌هاي اخير هم‌سو با برنامه‌هاي دولت در راستاي اشاعه خدمات الکترونيکي و گسترش فعاليت‌ها به صورت غيرحضوري با هدف کاهش مراجعات و فراهم کردن بسترهاي مناسب جهت تسهيل ارائه تعهدات و افزايش رضايت‌مندي نسبت به توسعه و برقراري شرايط لازم در خصوص بهره‌مندي بيمه‌شدگان، کارفرمايان و مستمري‌بگيران نسبت به ارائه خدماتي نظير دريافت ليست حق بيمه از کارفرمايان، صدور فيش حق بيمه براي بيمه‌شدگان، پرداخت حق بيمه، مشاهده و دريافت فيش مستمري‌ها، ابلاغ الکترونيکي، صدور دفترچه درماني و...اقدام کرده است.

رئيس تامين اجتماعي صومعه‌سرا در پايان با بيان اينکه رويکرد تامين اجتماعي صومعه‌سرا رويکرد مشتري‌مداري است، اظهار کرد:کارفرمايان و بيمه‌شدگان به عنوان شرکاي اجتماعي اين سازمان از جايگاه خاصي برخوردارند و احترام به جايگاه بيمه‌شدگان و مردم جزء لاينفک وظايف همکاران ساعي اين شعبه است.

نقش قاليبافي در تحقق اقتصاد مقاومتي 

در ادامه معظم علي‌پرست دبير کميته بانوان و خانواده فرمانداري صومعه‌سرا به تاکيد مقام معظم رهبري در خصوص تحقق اقتصاد مقاومتي اشاره و اظهار کرد: اقتصاد مقاومتي به معناي حمايت از توليد داخل و ملي است.

وي با بيان اينکه قاليبافي به عنوان يکي از مشاغل خانگي نقش مهمي را در تحقق اقتصاد مقاومتي دارد، افزود: زنان با ايجاد اشتغال در منازل خود مي‌توانند اقتصاد مقاومتي را محقق کنند.

علي‌پرست خاطرنشان کرد: قاليبافي در صورت حمايت و وجود بازار نقش مهمي در اشتغال و کسب درآمد زنان خواهد داشت.

راه‌اندازي بازارچه‌هاي مخصوص بانوان بدسرپرست و بي‌سرپرست صومعه‌سرا

دبير کميته بانوان و خانواده فرمانداري صومعه‌سرا از راه‌اندازي بازارچه‌هاي عرضه و فروش محصولات توليدي بانوان در شهرستان خبر داد و گفت: بنا است در راستاي ايجاد شرايط و مکان مناسب کار و فروش محصولات براي زنان بدسرپرست و بي‌سرپرست شهرستان بازارچه‌هايي در بخش ميرزاکوچک و بخش مرکزي شهرستان راه‌اندازي شود. با در اختيار گذاشتن اين غرفه‌ها بانوان مي‌توانند در امنيت کامل ضمن ساماندهي، محصولات خود را به فروش رسانند.

وي با بيان اينکه تمام تلاشمان راه‌اندازي اين دو بازارچه در دهه فجر است، تصريح کرد: سه هزار و 734 زن بدسرپرست و بي‌سرپرست تحت حمايت کميته امداد امام(ره) و 67 زن بدسرپرست و بي‌سرپرست در بخش مرکزي، ميرزاکوچک و تولمات تحت پوشش بهزيستي صومعه‌سرا قرار دارند. به طرق مختلف با پرداخت تسهيلات با هدف ايجاد اشتغال از زنان جامعه هدف حمايت مي‌شود.

دبير کميته بانوان و خانواده فرمانداري صومعه‌سرا در پايان با اشاره به ابلاغيه استاني ثبت شرکت‌هاي مشارکتي در مناطق روستايي در راستاي کمک به ايجاد اشتغال اظهار کرد: ثبت شرکت‌هاي مشارکتي در دو فرمت افراد بالاي 50 و زير50 سرپرست خانوار است که افراد مي‌توانند نسبت به تاسيس يک شرکت در قالب تعاوني و...اقدام کنند. پس از تصويب طرح توجيهي مدنظر 75 درصد مبلغ به صورت وام توسط دولت با بهره کم پرداخت مي‌شود. ضمانت در اين طرح از حساب يارانه افراد است.

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/4073/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

رونمایی از لوح ثبتی مهارت سنتی فراوری چای دستی در لاهیجان

لزوم حمایت از تولیدکنندگان برای تحقق جهش تولید

رفع تصرف اراضی ملی در گشت رودخان

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

داستانک/ انسان های بازنده

بعضی از رنج ها‌‌‌‌‌‌‌ را نمیشه حل کرد!

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

اجرای بیش از 20 ویژه برنامه درهفته عقیدتی سیاسی

تاج شهرستانی عضو شورای شهر رشت 6 ماه تعلیق شد

لزوم ایجاد پد بالگرد هلال احمر در شرق گیلان

تقویم روز و اوقات شرعی گیلان ، 7 اردیبهشت 1403

آمادگی مجموعه مدارس صدرا در اجرای کامل سند تحول آموزش و پرورش

شاعرانه/ چیزی کم از بهشت ندارد هوای تو

بخشی از کتاب/ چون که او گل من است

دوره جامع کنشگر _ کارشناس جمعیت در گیلان برگزار شد

برگزاری نماز جمعه در همه شهر‌های گیلان

ساماندهی لندفیل سراوان 84 درصد پیشرفت دارد/ضرورت مدیریت زباله تر خانگی

محله شِیخانبَر لاهیجان مقصد محله مج خبر

دیدار نماینده ولی فقیه در گیلان با جامعه کارگری

داستانک/ سمعک با کارکرد متفاوت

مرکز ترک اعتیاد غیرمجاز در رشت پلمپ شد

یکی از راه‌های توسعه گیلان همدلی میان دولت و مجلس است

پروژه قزوین-رحیم آباد-کلاچای می‌تواند پیشران توسعه باشد

دلبر و یار من تویی رونق کار من تویی

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

مقوله حجاب اولویت دانشگاه است

رقابت بیش از 27 هزار داوطلب گیلانی در نوبت اول کنکور سراسری

«پاسخ»؛ ویژه‌برنامه شبکه باران برای پاسخگویی مسئولان به مطالبات مردم

حفاظت از انفال مهمترین رسالت هر جنگلبان است

مسدود شدن 9 حلقه چاه غیرمجاز در شهرستان رودبار

مرمت بند‌های تغذیه مصنوعی استان از ابتدای سال تاکنون

جلسه شورای گفتگوی بخش خصوصی با دولت و بانک‌های گیلان

پاسخ شفاف مسوولان گیلان به مطالبات مردم از شبکه باران

تارتار: یکی از اهداف اصلی ملوان کسب مقام قهرمانی جام حذفی است

برای خریدن کتاب هایی درباره اهل بیت(ع) به چه چیزهایی باید توجه شود؟

هر دختری باید کفش سفید داشته باشد

شورای گفتگوی بخش خصوص با دولت و بانک‌های گیلان

تحقق توسعه پایدار با همدلی و انسجام مجلس و دولت

نشست هم اندیشی روسای دانشگاه‌ها و تشکل‌های دانشگاهی گیلان

ابتکار عمل رسانه ملی در انتخابات، مشارکت آگاهانه مردم را رقم زد

بسیج اساتید باید کارکرد متفاوتی در جهاد تبیین داشته باشد

اساتید دانشگاه‌ها همواره دغدغه حل مسائل کشور و ملت را سرلوحه کار خود قرار داده اند.

هدف دولت سیزدهم کاهش بار ترافیکی در کلانشهر رشت است

گیلان با 90 همت فرصت سرمایه‌گذاری در نمایشگاه اکسپو حضور دارد

کیش برترین منطقه آزاد در حوزه‌ی اقتصادی شد

وقتی درد دل می‌کند؛ گوش باش، نگاه باش

رنگ کردن مو و ابرو با نسکافه

دیدار چهره به چهره مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با جامعه معظم ایثارگری