نسیم گیلان

آخرين مطالب

مشاور رئیس جمهور:

سازمان اسناد و کتابخانه ملی مرکز ثقل حفظ میراث فرهنگی جامعه است فرهنگي

  بزرگنمايي:

گیلان آنلاین - مشاور رئیس جمهور گفت: سازمان اسناد و کتابخانه ملی می تواند مرکز ثقلی برای حفظ میراث فرهنگی جامعه باشد.
به گزارش ایسنا منطقه گیلان، اشرف بروجردی در آیین تکریم و معارفه مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان گیلان که در مجتمع خاتم الانبیاء(ص) رشت برگزار شد، با اشاره به سبقه علمی و فرهنگی استان گیلان، اظهار کرد: مدیر جدید سازمان اسناد و کتابخانه ملی استان گیلان یکی از چهره های علمی و اندیشمند برای تصدی این مسئولیت است.
مشاور رئیس جمهور با اشاره به رویکرد علمی مدیریت جدید سازمان اسناد و کتابخانه ملی گیلان، افزود: سازمان اسناد و کتابخانه ملی می تواند نقطه قوتی برای هر کشور، استان و شهری باشد. دولت ها در ادوار مختلف رویکردهای خاصی داشتند، اما امروز دولت دکتر روحانی اعتدال نامگذاری شده و رویکرد فرهنگی دارد.
وی با بیان اینکه فرهنگ نمی تواند در هیچ دولتی مغفول واقع شود، تصریح کرد: سیاست و اقتصاد نوسان پیدا می کند و تغییرات در عرصه های اجتماعی تابعی از شرایط زندگی مردم است، اما فرهنگ باقی می ماند.
رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران فرهنگ را معرف ملت ها دانست و گفت: طبیعتا سابقه، قدمت و تاریخچه فرهنگی معرف هر فردی است. ما امروز به قدمت و تاریخچه بلند فرهنگی سرزمینمان افتخار می کنیم به آن وابستگی و تعلق داریم. میراثی که امروز در اختیار داریم از گذشتگان به ما رسیده که آسان به دست نیامده و نگهداری آن آسان نیست لذا باید در راستای حفظ آن تلاش و برای نسل های بعد به بهترین وجه تعریف کنیم تا آیندگان هم حافظاتی برای نسل های بعد از خود باشند.
بروجردی اضافه کرد: سازمان اسناد و کتابخانه ملی می تواند مرکز ثقلی برای حفظ میراث فرهنگی جامعه باشد. این پایگاه هم با حفظ اسناد و منابع خطی و هم با ایجاد فرصت برای اندیشمندان و دانشمندان باید به محلی برای گردهمایی اصحاب فکر و معرفت تبدیل شود تا با هم سخن بگویند و یافته های علمی خودشان را به ودیعه بگذارند.
وی برخورداری از اندیشه آزاد، فکر، فهم، درک و درایت را خصیصه معروف مردمان خطه گیلان دانست و عنوان کرد: گیلانیان اهل فرهنگ، دانش و علم هستند و می توانند آزاد بیاندیشند، آزادانه تصمیم بگیرند و آزادی را برای دیگران تعریف کنند.
مشاور رئیس جمهور با اشاره به آیات قرآن، معبر رسیدن به دانش را تزکیه و تطهیر وجودی دانست و متذکر شد: حقیقت کسب دانش در این است که وجودمان را پاک کنیم تا بتوانیم آن را در اختیار داشته باشیم لذا کتابخانه می تواند جایگاهی باشد که در آن آموخته های دیگران را تجربه می کنیم و یافته های دیگران را در ذهنمان پرورش می دهیم.
وی یکی از رویکردهای فعلی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران را گردهم آوری اصحاب فکر و اندیشه دانست و بیان کرد: باید اصحاب فکر و اندیشه را ترغیب کنیم تا یافته های خودشان را برای دیگران به تجربه بگذارند و در تولید فکر بهتر و اندیشه والاتر مشارکت کنند.
بروجردی با تاکید بر اینکه کارکرد علم بهبود شرایط زندگی و نجات انسان است، اظهار کرد: زمانی این کارکرد می تواند موثر باشد که اصحاب فکر و اندیشه از فرصت های مختلف بهره ببرند.
مشاور رئیس جمهور دومین رویکرد سازمان اسناد و کتابخانه ملی را احیای تاریخ شفاهی دانست که مغفول مانده است و اظهار کرد: اسنادی که در معرض فراموشی هستند باید محافظت شوند، زیرا اسناد به ویژه برای گیلان بسیار اهمیت دارند. قدمت تاسیس کتابخانه در شهر رشت بیش از 100 سال است؛ در حالی که کتابخانه ملی تهران 80 سال قدمت دارد.
بروجردی کتابخانه ملی گیلان را برازنده تاریخ و فرهنگ استان ندانست و گفت: همه کسانی که اهل فکر، اندیشه و خرد هستند و دوست دارند داشته های فکری خودشان را به نسل های آینده منتقل کنند باید به کمک مدیر جدید سازمان اسناد و کتابخانه ملی گیلان بشتابند تا کارکرد این سازمان احیا و به پایگاهی برای آزاداندیشان تبدیل شود.
رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران این مرکز را مملو از سرمایه فکری انسان های والایی دانست که در این سرزمین بودند و همچنان حضور دارند و از داشته های خودشان دیگران را بهره مند می سازند.
وی ساختمان اسناد و کتابخانه ملی گیلان را نیاز توجه ویژه شهرداری، استانداری، خیرین و همه فرهنگ دوستان دانست و خاطرنشان کرد: براساس ابلاغیه دولت تدبیر و امید از یک سال گذشته، دستگاه ها موظف هستند همه مکاتبات و رفتارهای اداری خودشان را به عنوان سند به سازمان اسناد و مرکز آرشیو ملی منتقل کنند تا برای نسل های بعدی سندساز باشیم. در واقع نیاز داریم، اسنادی که تولید می کنیم، دستورالعمل هایی که صادر می کنیم، رفتارهای سیاسی که بروز می دهیم و مراودات اجتماعی که با یکدیگر داریم را به عنوان سند به ودیعه بگذاریم.
مشاور رئیس جمهور حفظ، نگهداری و تولید اسناد و تاریخ شفاهی را خط مشیء دولت دانست و یادآور شد: باید خاطرات افراد در عرصه های مدیریتی کشور را بنگاریم، زیرا همه گفته ها و شنیده ها به مرور از حافظه ها دور می شود، اما نوشته باقی می ماند.
بروجردی با اشاره به وظیفه سازمان اسناد و کتابخانه ملی مبنی بر ایجاد شرایط حفظ و نگهداری آثار، تاکید کرد: این سازمان تولیدکننده صرف نیست و لذا رسالتی بر دوش همه علاقمندان به سرزمین، فرهنگ و آموزه های ملی قرار دارد تا فرهنگ جامعه را حفظ و نگهداری کنیم و در اختیار آیندگان قرار دهیم.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/10825/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

اجرای بیش از 20 ویژه برنامه درهفته عقیدتی سیاسی

تاج شهرستانی عضو شورای شهر رشت 6 ماه تعلیق شد

لزوم ایجاد پد بالگرد هلال احمر در شرق گیلان

تقویم روز و اوقات شرعی گیلان ، 7 اردیبهشت 1403

آمادگی مجموعه مدارس صدرا در اجرای کامل سند تحول آموزش و پرورش

شاعرانه/ چیزی کم از بهشت ندارد هوای تو

بخشی از کتاب/ چون که او گل من است

دوره جامع کنشگر _ کارشناس جمعیت در گیلان برگزار شد

برگزاری نماز جمعه در همه شهر‌های گیلان

ساماندهی لندفیل سراوان 84 درصد پیشرفت دارد/ضرورت مدیریت زباله تر خانگی

محله شِیخانبَر لاهیجان مقصد محله مج خبر

دیدار نماینده ولی فقیه در گیلان با جامعه کارگری

داستانک/ سمعک با کارکرد متفاوت

مرکز ترک اعتیاد غیرمجاز در رشت پلمپ شد

یکی از راه‌های توسعه گیلان همدلی میان دولت و مجلس است

پروژه قزوین-رحیم آباد-کلاچای می‌تواند پیشران توسعه باشد

دلبر و یار من تویی رونق کار من تویی

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

مقوله حجاب اولویت دانشگاه است

رقابت بیش از 27 هزار داوطلب گیلانی در نوبت اول کنکور سراسری

«پاسخ»؛ ویژه‌برنامه شبکه باران برای پاسخگویی مسئولان به مطالبات مردم

حفاظت از انفال مهمترین رسالت هر جنگلبان است

مسدود شدن 9 حلقه چاه غیرمجاز در شهرستان رودبار

مرمت بند‌های تغذیه مصنوعی استان از ابتدای سال تاکنون

جلسه شورای گفتگوی بخش خصوصی با دولت و بانک‌های گیلان

پاسخ شفاف مسوولان گیلان به مطالبات مردم از شبکه باران

تارتار: یکی از اهداف اصلی ملوان کسب مقام قهرمانی جام حذفی است

برای خریدن کتاب هایی درباره اهل بیت(ع) به چه چیزهایی باید توجه شود؟

هر دختری باید کفش سفید داشته باشد

شورای گفتگوی بخش خصوص با دولت و بانک‌های گیلان

تحقق توسعه پایدار با همدلی و انسجام مجلس و دولت

نشست هم اندیشی روسای دانشگاه‌ها و تشکل‌های دانشگاهی گیلان

ابتکار عمل رسانه ملی در انتخابات، مشارکت آگاهانه مردم را رقم زد

بسیج اساتید باید کارکرد متفاوتی در جهاد تبیین داشته باشد

اساتید دانشگاه‌ها همواره دغدغه حل مسائل کشور و ملت را سرلوحه کار خود قرار داده اند.

هدف دولت سیزدهم کاهش بار ترافیکی در کلانشهر رشت است

گیلان با 90 همت فرصت سرمایه‌گذاری در نمایشگاه اکسپو حضور دارد

کیش برترین منطقه آزاد در حوزه‌ی اقتصادی شد

وقتی درد دل می‌کند؛ گوش باش، نگاه باش

رنگ کردن مو و ابرو با نسکافه

دیدار چهره به چهره مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با جامعه معظم ایثارگری

تصویری دیده نشده از هشتاد سال قبل میدان شهرداری رشت

پلمب مرکز ترک اعتیاد غیرمجاز در رشت

تصویری از هشتاد سال قبل میدان شهرداری رشت

پدر شهید «جعفر نعمت زاده» دیار حق را لبیک گفت

کیش در صدر مناطق آزاد نشست/ تقدیر ویژه‌ی معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر اقتصاد از مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش به عنوان رتبه‌ی برتر روابط عمومی و تصویرسازی

اجرای موسی عصمتی میلیونی شد